ברכת הדרך: מימוש הפוטנציאל הסביבתי והכלכלי של כבישי ישראל


ישנם רעיונות שנראים מופרכים עד שמישהו מיישם אותם. אז הם נראים הגיוניים ומובנים מאליהם.

אחד הרעיונות האלו הוא שימוש בכבישים להפקת אנרגיה סולארית. ישנן מספר אופציות לכך, חלקן מיושמות כבר בארץ כגון שימוש בשטחים בצידי הדרכים,  אך האופציה עם הפוטנציאל הרב ביותר היא סולארי מעל קונסטרוקציה מעל לכביש. אין לי זכויות יוצרים על הרעיון, שתי חוקרים בהודו פירסמו מחקר על האפשרות הזאת כבר לפני שנים.  אך אני כן חושב שזה רעיון שזמנו מגיע בארץ.

הטיעונים של ההודים תקפים ביתר שאת בארץ. מלאי הקרקעות בארץ מוגבל,  הצללה של הכבישים יקל על הולכי הרגל והנהגים, יחסוך אנרגיה על מיזוג המכוניות ויאריך את חיי הכביש. כל זה  מעבר כמובן להפקת אנרגיה מתחדשת, והפחתת פליטות גזי חממה.

הכבישים ברובם פתוחים לשמש ולכן אפשרות ניצול השטח גבוה, מעל  90% בכבישים בינעירוניים, לפי חישובי ההודים.

כמובן ישנן  שאלות שראוי לשאול, כגון איך נמנע גנבות של ציוד, מה יהיה עם הפיח מהמכוניות ,  מה עם יופי ואסטטיקה, מה לגבי תאונות, מה תהיינה העלויות, האם תושבים ורשויות ירצו וכן  הלאה.  בקיצור יש חומר גם לחוקרים בארץ להוסיף משלהם.

נכון שישנן שאלות ונידרשים פיתרונות אך גם לכל שאר השטחים הפוטנציאלים ישנן בעיות מסוימות. שטח הגגות בארץ לא יספיק וחלק מהגגות תפוסות. שטחן של רוב הגגות  קטן ולכן עלויות ההקמה גבוהות יחסית. שטחים פתוחים מוגבלים ויש רצון לשמור אליהם. שטח חקלאי משתמש לחקלאות. נכון שישנה אפשרות להצללה חלקית אך גם לזה ישנן עלויות וחלק מהשטחים החקלאים רחוקים מקווי מתח. לכן שימוש בהם לצורך הפקת אנרגיה סולארית יחייב הקמה של קווי מתח גבוה.  הקמה של קווי מתח יעלה כסף, יקח זמן, ידרוש שטח וגם תהיינה התנגדויות מוצדקות יותר או פחות  .

בקיצור בכדי להגיע לפיתרון האופטימלי יידרש תמהיל של השטחים השונים והאפשרויות השונות. לכן ישנה חשיבות להתייחס ברצינות לפוטנציאל הכבישים, בפרט שאם אחוזי ניצול גבוהים ניתן להפיק רוב החשמל הנצרך כעת בארץ מהכבישים.

הכבישים מצויים בכל הרשויות, ולכן כל הרשויות תוכלנה  להפיק חלק משמעותי מהצריכה המקומית של חשמל בעצמן, דבר שיוסיף לכלכלות המקומיות ..  להערכתי מעוצות אזוריות יוכלו להפיק כל החשמל שלהן במקום ויישאר גם עודף.

ולסיום בכדי שנפסיק פליטות גזי חממה מהארץ בקצב הנדרש, נהיה חייבים אנרגיות מתחדשת, ולא פחות חשוב מכך חשיבה מתחדשת  …

יעקב גלאוזיוס

 

מקורות

מחקר כבישים – הודו

 

 

 

 

 

 

Print Friendly, PDF & Email